Max en Eveline op weg

Over de zijderoute van Amersfoort naar Dalian.......

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
China

Turpan (CHN), 27 juli 2010

E-mail Print

Turpan (CHN), 27 juli 2010

NED  Ondanks de bewolking of misschien wel juist door de bewolking was het een zeer warme dag. Net zoals onze woestijnetappe in Oezbekistan hebben we ons schema op de temperatuur aangepast. Dus ’s ochtends vroeg op pad naar de Jiaohe ruine, even buiten Turpan. Deze oude stad is tijdens de Han-dynastie gebouwd en er woonden zo’n 6500 mensen. Het is één van de grootste en best bewaarde oude steden/ruines. We hebben er dan ook een paar uur over gedaan om het hele plateau te verkennen.  Daarna door naar de Emin minaret, die op bijna elke afbeelding van Turpan staat. Voor deze regio is deze stenen minaret (in plaats van leem) uit de tijd van de Zijderoute uniek, al helemaal door de 15 verschillende motieven. Voor ons (die al enige minaretten hebben gezien tijdens deze reis) was het niet heel bijzonder. Sterker nog we zijn nu wel toe aan iets anders...tempels bijvoorbeeld! Leuker was dat we daarna bij een lokale boer druiven hebben gekocht. We hadden het inmiddels alweer erg warm gekregen, zodat we besloten tot het avondeten binnen te blijven. Benny heeft ons ook deze avond meegenomen naar een één of ander Chinees restaurant waar we ditmaal een heerlijke soep met groenten en rundvlees (de restaurants met hondenvlees hebben we maar overgeslagen) hebben gegeten. Het zweet droop ondertussen alweer van ons gezicht, dus hebben onderweg naar het hotel enige verkoeling gezocht door nog een heerlijke ‘Sunday’ te halen bij een Chinese MacDonalds.

GBR  Despite the locals or maybe just because of the locals, it was a very warm day today. Similarly to our trip through the desert in Uzbekistan, we adapted our schedule to the temperatures. So we left early in the morning to see the Jiaohe ruins just outside Turpan. This old city was built during the Han-dynasty and inhabited about 6500 people. It’s one of the best built and conserved (ruined) cities. It took us several hours to explore the whole plateau. After that, we went to the Emin minaret which is shown on almost every postcard in Turpan. For this region, this minaret from the Silk Road period is quite unique, since it’s built out of stones (instead of mud) and consists of 15 different patterns. To us (who have seen so many minarets till now) this one wasn’t too spectacular. In fact, we’re looking forward to seeing something different at last... temples for example! Later on we enjoyed more buying grapes at a local farmer. By that time, it had gotten so hot that we decided to have dinner inside. Benny took us to a great Chinese restaurant where we had delicious soup with vegetables and beef (we skipped the restaurants where they serve dog meat). We were sweating so much that we decided to have a delicious ‘Sunday’ at the Chinese Mc Donalds.

 

Turpan (CHN), etappe 54

E-mail Print

Turpan (CHN), 26 juli 2010
Etappe 54, 700 km N 42˚56.736 O 89˚10.594, Hoogte 28m

NED  Onze tweede en hopelijk laatste lange etappe. We hebben weer de hele dag nodig gehad om deze etappe te volbrengen. Wederom veel last van wegopbrekingen en de warmte (rond de veertig graden in de auto!). Volgens mij hebben we het al eerder gezegd, maar degene die na ons deze reis gaan maken kunnen dan genieten van nieuwe asfaltwegen van Europa tot en met China en kunnen dan gewoon met een Volkswagen met airco komen! Helaas nu nog niet en om onderweg te kunnen lunchen in Korla was het helemaal een drama. Opgelucht reed ik na deze lunchstop in een airco shoppingmall (!) midden in de woestijn een vierbaanse glad geasfalteerde vierbaansweg op, maar dan blijkt dat je daar maar 60km per uur mag rijden !! Wij gebrijpen die Chinesen echt nog niet. De laatste etappe ging door een rotsachtig en bergachtig landschap, vanwaar we afdaalden naar Turpen; één van de laagste plaatsen ter wereld (150 m onder zeeniveau) en één van de warmste plaatsen ter wereld. Toen we om 21.30 aankwamen, was de temperatuur nog boven de 40 graden celcius! Benny heeft weer een prima hotel en vervolgens een redelijk dumpling restaurant uitgezocht, zodat we met een volle maag en in een warme hotelkamer (ondanks de airco) konden gaan slapen. Misschien dat wij morgen ook wel ons bed op het dak zetten, zoals de meeste mensen hier in Turpan doen ...

GBR  Our second and hopefully last long stage. It took us the whole day to finish this stage. And again, there were lots of potholes and an enormous heat (around 40°C in our car!). I think we already said this, the ones who will go on this trip after us, will be able to drive on neat tarmac roads from Europe to China and will just be able to travel with a regular Volkswagen with air-conditioning! Unfortunately that’s not the case yet, and having lunch in Korla was even more of a tragedy. Relieved after having lunch in an air-conditioned shopping mall, I drove on a perfectly paved road with 4 lanes in the middle of the desert. But it turns out that the maximum speed is only 60 km/h!! We really don’t understand the Chinese yet. The last stage brought us through a rocky and mountainous landscape after which we descended to Turpen; one of the lowest towns on earth (it’s 150m below sea level!) and also one of the hottest. When we arrived there at 21:30, the temperature was still above 40°C! Benny had managed to arrange a good hotel again and found a pretty good restaurants where they serve dumplings. So we could finally go to bed with a full stomach in a warm hotel room (even though they had air-conditioning). Maybe we’ll move our beds and sleep on a roof tomorrow, like most people do here in Turpan...

 

Kuqa (CHN), etappe 53

E-mail Print

Kuqa (CHN), 25 juli 2010
Etappe 53, 780 km N 41˚42.313 O 82˚59.484, Hoogte 1054 m

PuzzelStukje_BennieNED  Het is zondag en dat is in deze regio de belangrijkste marktdag van de week. Zo ook in Hotan waar niet alleen de lokale bewoners, maar vooral ook alle boeren uit de omliggende dorpen hun gewassen en vooral ook hun dieren op de voedselmarkt proberen te verkopen! Hier in de provincie Xinjiang wonen de Han Chinezen in de grotere steden en de Oeigoeren op het platteland of in de oude stad. Op de markt kon je vandaag naast de gebruikelijke schapen, ook kiezen uit konijnen, eenden, ganzen, kippen enz. enz. Nadat we Hotan en de markt verlieten richting de nieuwe weg door de Taklamakan woestijn, werd het al snel rustig. Taklamakan betekent letterlijk ‘if you go in, you never get out’. Ook Marco Polo heeft hier over geschreven. Wij begrijpen inmiddels wat zij daarmee bedoelen, want ook wij waren er bijna niet meer uitgekomen...

GBR  Today’s Sunday, and that’s the most important day for the market in this region. So that was also the case in Hotan, where not only the locals but mainly farmers from outside the city arrived to sell their vegetables and above all their animals! In the province of Xinjiang the Han Chinese mostly live in the larger cities and the Uyghur live on the countryside or in the old town. So on the market today, we could have bought not only sheep as usual, but also rabbits, ducks, gooses, chicken, etc. etc. As we left Hotan and its market and drove towards the new road through the Taklamakan desert, it soon became less busy. Taklamakan literally means ‘if you go in, you never get out’. Even Marco Polo wrote about it. We understand now why they call it like that, because we nearly didn’t get out of it as well...

 

Hotan (CHN), 24 juli 2010

E-mail Print

Hotan (CHN), 24 juli 2010


NED  Vandaag nog een dagje Hotan. Een rustdag? Zo kan je het toch niet echt noemen. Een dag zoals deze bestaat doorgaans uit: de toerist uithangen (met de Lonely Planet en de camera in de hand de huidige plaats verkennen), kleding wassen, internetten, website bijwerken en onderhoud in en rondom de auto. Zo ging het dus ook vandaag.

GBR  Today we spent another day in Hotan. Was it a relaxing day? You can’t really call it like that. In fact, we spend such days being tourist (which means exploring the town together with our Lonely Planet and our camera), washing clothes, and doing necessary maintenance for our car. And that’s how we spent our day today.

 

 

Hotan (CHN), etappe 52

E-mail Print

Hotan (CHN), 23 juli 2010
Etappe 52, 340 km N 37˚06.726 O˚ 79.55.373, Hoogte 1380 m

NED  Vandaag dus ook pas om 11 uur vertrokken aan onze 52ste etappe van onze Zijderoute reis. De wegen waren erg wisselend; soms mooi asfalt, maar vaak vermoeiend gravel/kiezel/water...  Wat ben ik toch blij met onze 4x4, waarmee we ongeacht het soort weg vlot vooruit kunnen komen. Onderweg zien we trouwens allerlei manieren om jezelf te kunnen verplaatsen; met een ezel en kar, te paard, in een driewieler, scooter,  tuk-tuk, auto enz. Erg leuk om te zien. Vooral de ezelkarren vol met lokale goederen of mensen in kleurrijke en traditionelekleding zijn erg vermakleijk om naar te kijken.

GBR  Today we only left at 11 ‘o clock on our 52th stage of our trip on the Silk Road. The condition of the roads changed a lot; sometimes it would be beautiful tarmac, but more often we’d have to drive on very tiresome gravel/flint/water... I’m so happy with our 4x4 that brings us further no matter what the road conditions are. On our way, we see many means of transportation; by donkey with a chariot, by horse, by tricycle, scooter, tuk-tuk, car, etc. Very funny. Our favourite: the chariots full of goods and locals dressed in colourful and traditional clothes.

 


Page 5 of 6